Команда психолого-педагогічного супроводу
Склад учасників Команди супроводу.
Команда супроводу дітей з ООП створюється наказом керівника закладу освіти, в якому здобувають освіту діти з ООП та підпорядковується керівнику закладу освіти.
Команда супроводу дітей з ООП співпрацює з інклюзивно-ресурсним центром, що здійснює методичне забезпечення її діяльності в межах адміністративно-територіальної одиниці.
Склад учасників Команди супроводу залежить від індивідуальних потреб дитини з певним видом порушення розвитку (психічного, фізичного, інтелектуального, сенсорного порушення).
До складу Команди супроводу дітей з ООП входять:
постійні учасники: заступник директора з навчально-виховної роботи, заступник директора з навчально-виробничої роботи, вихователь, методист, майстер виробничого навчання, класний керівник, вихователь, вчителі, асистент вчителя/асистент вихователя, практичний психолог, соціальний педагог та батьки дитини з ООП, тощо;
залучені фахівці (в тому числі фахівці інклюзивно-ресурсного центру (далі ІРЦ)): вчитель-дефектолог (в залежності від виду порушення розвитку дитини з ООП), медичний працівник закладу освіти, сімейний лікар, асистент дитини, спеціалісти служби соціального захисту населення, спеціалісти служб у справах дітей тощо.
Склад Команди супроводу дітей з ООП затверджується наказом керівника закладу освіти.
Команда супроводу вирішує наступні завдання:
розробка індивідуальної програми розвитку (далі- ІПР) для кожної дитини з ООП, моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на підставі висновку інклюзивно-ресурсного центру та надання цих послуг;
надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
моніторинг створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
консультативна робота з батьками або законними представниками (далі - батьки) дітей з ООП щодо особливостей їх навчання та виховання;
проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП;
захист прав осіб з особливими освітніми потребами у випадку виявлення психотравмуючих обставин та/або ризику для життя і здоров’я дитини.
Визначальними принципами діяльності Команди супроводу є:
- повага до особистості та опора на позитивні якості дитини з особливими освітніми потребами;
- всебічне вивчення особистості дитини, організація ефективної допомоги і психолого-педагогічої підтримки, відстеження динаміки її розвитку з метою успішного навчання і подальшої соціальної адаптації;
- командний підхід - усі члени команди супроводу беруть участь у оцінці можливостей і потреб дитини та приймають колективне рішення про цілі, завдання, зміст навчання, застосування адаптацій, модифікацій навчального матеріалу та додаткових засобів підтримки;
- активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до участі в супроводі дитини в освітньому процесі та розробці ІПР;
- конфіденційність та дотримання етичних принципів учасниками Команди супроводу.
Функції учасників Команди супроводу
Учасники
|
Функції
|
Адміністрація закладу освіти
(Директор, заступник директора з навчально-виховної роботи, заступник директора з навчально-виробничої роботи, вихователь, методист)
|
- організація роботи Команди супроводу;
- формування складу Команди супроводу;
- призначення відповідальної особи по координації розробки ІПР;
- контроль виконання висновку ІРЦ;
- залучення фахівців ІРЦ для надання психолого-педагогічних послуг дітям з ООП;
- забезпечення розгляду ІПР педагогічною радою, а також затвердження наказом керівника;
- оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;
- залучення батьків (законних представників) до розробки ІПР;
- моніторинг виконання ІПР;
- контроль за виконанням завдань Команди супроводу.
|
Практичний психолог
|
- психологічний супровід дитини з ООП;
- надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
- проведення консультацій з батьками дитини з ООП;
- сприяння формуванню психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з ООП;
- підготовка звіту про результати надання психологічних послуг дитині із зазначення динаміки її розвитку.
|
Соціальний педагог
|
- соціально-педагогічний патронаж здобувачів освіти і їх батьків (законних представників).
- виявлення соціальних питань, які потребують негайного вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
- вивчення соціальних умов розвитку дітей з ООП;
- планування і реалізація завдань соціалізації здобувачів освіти, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі, надання допомоги дітям і сім’ям, що знаходяться у складних життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги;
- проведення індивідуальної роботи з дітьми з ООП, залучення їх до роботи в гуртках, секціях та інших об'єднаннях;
- надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі;
- захист прав дітей з ООП, за відповідним дорученням представлення їхніх інтересів у правоохоронних і судових органах та інших організаціях;
|
Майстер виробничого навчання, класний керівник, вихователь
|
- забезпечення освітнього (виховного) процесу дитини з ООП;
- виконання ролі координатора в процесі розробки ІПР та у визначенні кінцевих цілей навчання;
- інформування учасників Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини, її сильні сторони та потреби, про результати виконання дитиною навчальної програми;
- надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо технологій, що показали ефективність в освітньому процесі;
- контроль за наданням психолого-педагогічних послуг дитині з ООП згідно з ІПР;
- підготовка індивідуального навчального плану та/(або)індивідуальної навчальної програми;
- визначення спільно з іншими педагогічними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР, на початку кожного семестру;
- створення належної моральної атмосфери взаємин у групі (вчитель/вихователь-дитина, дитина-дитина і т.д.);
- консультування батьків (законних представників) про стан засвоєння освітньої програми дитиною з ООП.
|
Вчителі предметів
|
- забезпечення освітнього (виховного) процесу дитини з ООП;
- інформування учасників Команди супроводу про результати досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР за відповідним предметом навчання;
- розробка індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми, адаптація навчального матеріалу відповідно до потенційних можливостей дитини з ООП;
- створення належної моральної атмосфери взаємин у групі (вчитель/вихователь-дитина, дитина-дитина і т.д.);
- консультування батьків (законних представників) про стан засвоєння освітньої програми дитиною з ООП.
|
Асистент вчителя/вихователя
|
- допомога в організації освітнього (виховного) процесу дитини з ООП,
- участь у розробці ІПР;
- участь у підготовці індивідуального навчального плану та/(або) індивідуальної навчальної програми;
- адаптація навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами;
- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
- здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
- оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
- підготовка інформації для учасників засідання ППК за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
- консультативна допомога батькам (законним представникам), педагогічним працівникам;
|
Медична сестра
|
- інформування учасників Команди супроводу про стан здоров’я дитини та її психофізичні особливості;
- за необхідністю збір додаткової інформації від батьків, осіб, які їх замінюють, закладу охорони здоров’я стосовно стану здоров’я дитини.
|
Вчителі–дефектологи (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог), вчитель лікувальної фізкультури, фахівці ІРЦ
|
- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП, згідно з ІПР;
- оцінка розвитку дитини згідно кваліфікації з метою вивчення її потенційних можливостей та потреб;
- надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР;
- підготовка звіту про результати надання корекційно-розвиткових послуг дитині з зазначенням динаміки її розвитку, згідно з ІПР.
|