Проектна робота
Основні ідеї проекту та обґрунтування його необхідності
Сьогодні образ випускника системи ПТО стає орієнтиром для проектування процесів і умов отримання освітніх результатів, головним інструментом розвитку навчального закладу та педагогічного колективу. У випускника сучасного професійно-технічного навчального закладу повинні бути сформовані готовність і здатність творчо мислити, знаходити нестандартні рішення, проявляти ініціативу, тобто випускник ПТНЗ повинен бути конкурентоспроможним. Ці особистісні якості визначать інвестиційну привабливість освіти. Одна з найважливіших умов комплексного і різнобічного розвитку здібностей учня – це багатоплановість і різноманітність видів діяльності, в які одночасно він включається. Вимоги такі: творчий характер діяльності, оптимальний рівень труднощів для виконавця, належна мотивація і забезпечення позитивного емоційного настрою під час і після закінчення виконання діяльності.
В основу проекту покладено ідею про те, що кожна людина володієсвоєю індивідуальною сутністю, яку вона реалізує в процесі свого життя. Саме ця індивідуальна сутність багато в чому визначає як сам процес самопізнання людини, так і його вибір того чи іншого роду діяльності та засобів досягнення мети. Отже, необхідно створити максимальні можливості для того, щоб освітній процес в закладах ПТО будувався як поле вибору у сфері змісту освіти, темпів, форм, методів і умов урочної та позаурочної діяльності, а учень і вчитель стали суб'єктами вибору сфер самореалізації.
Нормативна база проекту
Проект розроблено керуючись:
o Законом України «Про освіту»;
o Законом України «Про професійно-технічну освіту»;
o Положенням про методичну роботу в ПТНЗ;
o Наказом МОН № 582 від 12.12.2000 року «Про удосконалення
методичної роботи в системі професійно-технічної освіти»
Концепція реформування в освітянській сфері регламентує:
o Використання інтерактивних технологій навчання на основі ІКТ;
o Розвиток системи роботи з обдарованими дітьми;
o Розвиток системи безперервної освіти, яка включає в себе підвищення
кваліфікації педагогічних.
o Впровадження нової моделі атестації керівних і педагогічних
працівників в системі ПТО.
Особливістю проекту є:
o Міждисциплінарний підхід спрямований на формування в учня інтегративного мислення за рахунок застосування між предметних зв’язків. В результаті такої особливості учень спрямовує свою роботу не тільки на професійно-практичну підготовку, а й активізує свою діяльність у повторенні матеріалу з професійно-теоретичної підготовки;
Цілі та завдання проекту
Мета
o Пошук шляхів і способів виконання соціального замовлення: створення
оптимальних умов для розвитку індивідуальних інтелектуальних,
творчих, соціальних здібностей учнів в закладах ПТО;
o Стимулювання творчої діяльності та задоволення потреби педагогів у
продуктивному самовираженні.
Завдання проекту
o Забезпечення можливості творчої самореалізації особистості в різних видах діяльності.
o Формування ключових компетенцій в учнів: предметної, соціальної, інформаційної, комунікативної.
o Удосконалення методичного забезпечення освітнього та виховного процесу з предметів професійно-практичного та професійнотеоретичного циклу.
o Розвиток масових, групових та індивідуальних форм позаурочної діяльності.
o Формування команди педагогів, що здатні виконувати проектні завдання.
o Підтримка корпоративного стилю в освітній діяльності.
Учасники та їх роль в реалізації проекту
Учасники | Функції |
o Педагоги |
o Розробка проекту, його реалізація, моніторинг. o Здійснюють взаємодію «батьки + учні + керівник », отримують інформацію, ведуть спостереження, формують портфоліо. |
o Учні | o Творчо розвиваються, самостійно придумують і проводять дослідницькі роботи, активно беруть участь у проекті. |
o Батьки | o Отримують інформацію, взаємодіють з педагогом, беруть участь спільно з учнями в заходах. |
o Адміністрація | o Забезпечує нормативно-правові умови для реалізації проекту (положення про проведення Проекту), здійснює рейтингову оцінку діяльності та методичної активності педагога за результатами проведення Проекту, нагороджує учасників проекту. |
Механізм проекту та етапи його реалізації
Механізм реалізації проекту включає:
• концептуальну складову: принципи реалізації проекту;
• організацію і порядок проведення Проекту (план-графік підготовки, етапи і терміни реалізації абстрактного проекту);
• методичні рекомендації з розробки, організації та проведення заходів;
• визначення ролі педагога при організації та проведенні предметних тижнів;
• форми заохочення учасників Проекту;
• аналіз ризиків;
• план реалізації проекту з певної тематики (план-графік з наміченими заходами, зазначенням дат і відповідальних за кожен захід).
Принципи організації проекту
1. Принцип розвитку |
1. особистості учня і вчителя через взаємодію; 2. індивідуальних інтелектуальних, творчих, соціальних здібностей учнів в освітній установі; 3. стимулювання творчої діяльності та задоволення потреби педагогів у продуктивному самовираженні; |
2. Принцип особистої причетності |
кожен учень є активним учасником всіх подій. Він може випробовувати себе в різних ролях і видах діяльності; |
3. Принцип масовості | робота організовується таким чином, що в творчу діяльність залучається якомога більше учасників; |
4. Принцип доступності |
підбираються різнорівневі завдання; |
5. Принцип зацікавленості |
завдання повинні бути цікаво оформлені, щоб привернути увагу візуально (використання епіграфів, схем, коміксів) і за змістом; |
6. Принцип міждисциплінарного підходу |
формує в учня інтегративне мислення і загальне усвідомлення актуальності майбутньої професії; |
7. Принцип вибору та відповідальності |
учні самостійно обирають свою роль, місце, захід, команду в якій будуть брати участь, і несуть відповідальність за зроблений вибір; |
8. Принцип змагальності |
учням надається можливість порівнювати свої досягнення з результатами своїх ровесників; |
9. Принцип відкритості |
брати участь у заходах Проекту, в активній групі з підготовки та проектування можуть усі бажаючі, згідно своїм вибором; |
10. Принцип співпраці | Проект повинен об'єднати учнів і педагогів в єдиний колектив, сприяти співробітництву в групах, налагодити контакти: Учень - Вчитель, Старші – Молодші; |
11. Принцип неповторності, унікальності |
кожен наступний тиждень не повинен повторювати попередній, він заново має зазнати муки народження, і, напевно, в цьому теж криється один із секретів його успіху. |
Очікувані результати
|
Підвищення іміджу навчального закладу в освітянському середовищі, розширення мережевої взаємодії щодо обміну передовим педагогічним досвідом. |
На рівні навчального закладу |
Формування та підготовка творчої команду учнів і педагогів, отримає ефективне освітнє середовище, поповнить методичну базу з предметів професійно теоретичного та практичного циклів, сформує банк педагогічних технологій для розвитку учнів. |
На рівні адміністрації |
Моніторинг рівня професіоналізму вчителя, подання матеріалів про досвід вчителя на атестацію, нагородження, конкурси, підготовка матеріалів до публікації. |
На рівні учня | Учні продемонструють сформованість: - Інформаційної, соціальної, комунікативної компетенції: • вміння розуміти поставлене завдання, суть навчального завдання, характер взаємодії з однолітками і викладачем, вимоги до представлення виконаної роботи; • вміння планувати кінцевий результат роботи і представити її у вербальній формі; • уміння вносити корективи в раніше прийняті рішення; • вміння оцінювати результати; • вміння пошуку та знаходження необхідної інформації самостійно; • вміння конструктивно обговорювати результати і проблеми кожного етапу діяльності. - Предметної, пізнавальної компетенції: • підтвердження наявних в учнів базових знань відповідно до тематики Тижня; • розширення кругозору учнів щодо обраної професії. |
На рівні педагога |
Викладачі та майстри виробничого навчання: • створять умови для формування інформаційної, комунікативної, соціальної, пізнавальної та предметної компетентностей своїх учнів; • допоможуть учням проявити себе в предметі, більше зацікавитися ним; • оволодіють творчими підходами до викладання свого предмета; • вдосконалять професійну майстерність через підготовку, організацію та проведення заходів Тижня. |
На рівні батьків | Мотивація до співпраці з навчальним закладом; високий ступінь включеності батьків у діяльність своєї дитини; підвищення комунікативної культури. |